Bo Htuu Aung Sanတိုင္းရင္းသားအေရးေျဖရွင္းရန္ ပင္လံုကဲ့သို႔အလားတူေသာ (၂၁)ရာစု ပင္လံုညီလာခံ (သို႔မဟုတ္) ဒုတိယ ပင္လံုညီလာခံ က်င္းပသင့္ေၾကာင္း အဆိုျပဳသူမ်ားရွိသကဲ့သို႔ လက္ေတြ႔က်င္းပရန္ ျပင္ဆင္စိုင္းျပင္း ေနသံမ်ားပင္ စတင္ၾကားေနရသည္။ စာေရးသူအေနျဖင့္မူ ယင္းညီလာခံမ်ိဳးက်င္းပရန္ လံုး၀ပင္မလိုအပ္ဟု႐ႈျမင္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။
ပင္လံုညီလာခံသည္ သမိုင္းတြင္ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ တရား၀င္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ပင္လံုညီလာခံ၏ တရား၀င္မႈကို မည္သူျငင္း ႏိုင္အံ့နည္္း။ အလားတူအမည္ျဖင့္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ညီလာခံတစ္ခု ထပ္မံက်င္းပမည္ဆိုလွ်င္ တရား၀င္မႈ ျပႆနာတက္လာမည္။ ပထမပင္လံုညီလာခံက တရား၀င္သလား။ ေနာက္ထပ္က်င္းပမည့္ ဒုတိယညီလာခံက ပိုၿပီးတရား၀င္သလား။ ဥပေဒအရ ႐ႈတ္ေထြးသည့္ ျပႆနာေပၚလာမည္။ ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ စပ္လွ်ဥ္း၍ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းႏွင့္ ထုိေခတ္က တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား ပါ၀င္တက္ေရာက္ခဲ့သည့္ ညီလာခံထက္ပို၍ တရား၀င္ေသာ ညီလာခံ၊ ယခုလည္းမက်င္းပႏိုင္၊ ေနာင္လည္းမည္သည့္အခါတြင္မွ် က်င္းပႏိုင္မည္မဟုတ္္ေတာ့ပါ။ အေၾကာင္းမွာ မူလပင္လံုညီလာခံက်င္းပခဲ့စဥ္တံုးက ေနာက္ခံအေျခအေနကို လက္ေတြ႔မည္သို႔မွ် မရနိုင္ေတာ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ရွင္းပါမည္။
(၁) ျပည္ေထာင္စုမွာ မပါ၀င္လွ်င္ ေန၍ရႏိုင္ခဲ့သည့္ အေျခအေန
ၿဗိတိသွ်လက္ေအာက္မွ လြတ္လပ္ေရးရခါနီး ပင္လံုစာခ်ဳပ္မခ်ဳပ္မီတြင္ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စုမွာ မပါလွ်င္ေန၍ ရႏိုင္ခဲ့သည့္ အေျခအေနရွိခဲ့သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေခါင္းေဆာင္သည့္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္အတူ လြတ္လပ္ေရး မယူဘဲ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွာ ဆက္ေနရန္၊ တေျဖးေျဖးမွ ၄င္းတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္ေရးယူသြားရန္ ႀကိဳးပမ္း ႏိုင္ခဲ့သည့္ အေျခအေနရွိခဲ့သည္။
တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မ်ားသည္ ျမန္မာမ်ားႏွင့္အတူ လြတ္လပ္ေရးမယူခဲ့ဘဲ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွာ ဆက္ေနခဲ့လွ်င္ပင္ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္မ်ားရွိ လူထုမ်ား၏ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအေျခအေနမ်ားယခုထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာေကာင္းေနမည္ဟု ယူဆသည္။ ေဟာင္ေကာင္ကို ၾကည့္ပါ။ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွာပင္ တေလွ်ာက္လံုး ဆက္ေနခဲ့ၿပီး ၁၉၉၇ ခုနွစ္ေရာက္မွလြတ္လပ္ယူကာ တ႐ုပ္ျပည္မႀကီးႏွင့္ ေပါင္းသြားခဲ့သည္။ ေဟာင္ေကာင္တြင္ ခိုင္မာသည့္ ဥပေဒစနစ္ရွိေနဆဲ။ တစ္ဦးခ်င္း လြတ္လပ္မႈအားေကာင္းေနဆဲ။ စီးပြားေရးတိုးတက္ေနဆဲ။ တ႐ုပ္ျပည္မႀကီးတြင္ အတိုးတက္ဆံုးဟု ေျပာႏိုင္သည့္ ရွန္ဟိုင္းထက္သာသည္ဟု သံုးသပ္ၾကသည္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုေအာက္တြင္ ခ်ဳပ္ကိုင္ခံထားရသည့္ အေျခအေနအတိုင္းသာဆိုလွ်င္ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မ်ားသည္ ေနာက္ထပ္ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ ႀကိဳးစားဦးေတာ့ ေဟာင္ေကာင္ယခုရွိေနသည့္ အေျခအေနရရန္ပင္ မလြယ္ေတာ့ပါ။ ယခု ဒုတိယ အႀကိမ္ပင္လံုညီလာခံက်င္းပမည္ ဆိုၾကပါစို႔။ မူလပင္လံုညီလာခံ က်င္းပစဥ္ကရွိခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံေရးအေျခ အေနမ်ိဳးကို အသိအမွတ္ျပဳမလား၊ ျပည္ေထာင္စုမွာမပါဘဲ ေနလိုကေနခြင့္ရသည့္ အခြင့္အေရးေပးမလားဟူ၍ ဦးသိန္းစိန္ေခါင္းေဆာင္သည့္ စစ္အစိုးရကိုေမးၾကည့္ပါ။ ေပးရန္ေ၀း၍ ခြဲထြက္ေရးသမားဟု အမည္တပ္ကာ ပုဒ္မအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ မတရားခ်ဳပ္ေႏွာင္ခံရမွာပင္ စိုးရိမ္ေနရသည္။
(၂) ယံုၾကည္မႈ ျပသနာ
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအေပၚပုဂၢိဳလ္အရ ယံုၾကည္၍တေၾကာင္း၊ ပင္လံုစာခ်ဳပ္တြင္ ၄င္းတို႔လိုလားေသာ အခ်က္အလက္မ်ား ပါ၀င္ခဲ့သျဖင့္တေၾကာင္း တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားက ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ၄င္းတို႔၏ လြတ္လပ္ေသာ ႏိုင္ငံတည္ေထာင္ခြင့္ကို စြန္႔လႊတ္ၿပီး ျပည္ေထာင္စုတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ ယံုၾကည္မႈမွာ ျပသနာမ်ားစြာတက္လွ်က္ရွိၿပီ။ မည္သူ႔ကို ယံုၾကည္မည္နည္း။ ျမန္မာမဟုတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ားဘက္က ၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာမ်ားထဲက မည္သူ႔ကို ယံုၾကည္ရမည္ဟူသည္မွာ ျပသနာတက္ေနပါၿပီ။
ၿပီးခဲ့သည့္ရက္ပိုင္းကမွ် ေကအင္ယူေခါင္းေဆာင္မ်ား သမတဦးသိန္းစိန္ႏွင့္ ေတြ႔ခဲ့ၾကသည္။ ဦးသိန္းစိန္က ကရင္လူထုေၾကနပ္ေစရန္ ေကအင္ယူေခါင္းေဆာင္မ်ားအား စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္မ်ားႏွင့္ ဧည့္ခံၿပီး၊ ကရင္၀တ္စံု ၀တ္ျပလိုက္သည္။ ဤမွ်သာျဖစ္သည္။ ကရင္လူထုရသင့္ရထိုက္သည့္ ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရး တခုတေလမွ် မေပးလိုက္။ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားလိုခ်င္သည့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကိုသာ ခိုင္မာေအာင္ထပ္လုပ္လိုက္သည္။ ေကအင္ယူေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ လက္ခ်ည္းဗလာႏွင့္ ျပန္လာခဲ့ရသည္။
တိုင္းရင္းသားမ်ားက ျမန္မာေခါင္းေဆာင္မ်ားအေပၚ ယံုၾကည္မႈပ်က္ေနသလို၊ ျမန္မာမဟုတ္သည့္ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားတစ္ခုႏွင့္ အျခားတခုအၾကားတြင္လည္း ယံုၾကည္မႈမွာ အားေကာင္းေကာင္းရွိမေန။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ မခ်ဳပ္ဆိုခင္က အေျခအေနမ်ိဳးမရွိေတာ့။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္စစ္အာဏာသိမ္းခဲ့ၿပီးေနာက္ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္က ဖန္တည္းထားခဲ့ေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
(၃) ကိုယ္စားျပဳမႈျပသနာ
ပင္လံုစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုသည့္အခ်ိန္တြင္ ကိုယ္စားျပဳမႈ ျပသနာလံုး၀မရွိခဲ့ပါ။ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား အတြက္ မရွိခဲ့သလို ျမန္မာမဟုတ္သည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္လည္း မရွိခဲ့ပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳသလို ျမန္မာအစိုးရကိုလည္း ကိုယ္စားျပဳခဲ့သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း တစ္ဦးတည္းလက္မွတ္ထိုးခဲ့သည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳ၍ မည္သူ႔လက္မွတ္ေရးထိုးခ်ဳပ္ဆိုမည္နည္း။ လက္ရွိသမၼတ ဦးသိန္းစိန္သည္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳ၍လက္မွတ္ ေရးထိုးမည္ဆိုလွ်င္ ျမန္မာေတြ တကယ္သေဘာတူပါမည္လား။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ကုိယ္စားျပဳ၍ လက္မွတ္ ထိုးမည္ဆိုလွ်င္ေရာ ဗို္လ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းသစ္ေတြ အားလံုးသေဘာတူပါမည္လား။
တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ကိုယ္စားျပဳမႈမွာလည္း အလားတူ ႐ႈတ္ေထြးေနသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ယခုအခ်ိန္တြင္ ကရင္အဖြဲ႔အစည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေနသျဖင့္ ကရင္လူမ်ိဳး ကို မည္သူကိုယ္စားျပဳမည္နည္း။ ေကအင္ယူက တာ၀န္ယူလက္မွတ္ထိုးမည္ဆိုလွ်င္ အျခားအဖြဲ႔မ်ားေၾကနပ္ပါမည္လား။ ရွိသမွ်ကရင္အဖြဲ႔မ်ား အကုန္၀င္ၿပီးလက္မွတ္ထိုးမည္ဆိုလွ်င္ စာခ်ဳပ္၏ အဂၤါရပ္ႏွင့္သင့္ေတာ္ပါမည္လား။ အျခားလူမ်ိဳးမ်ားမွာလည္း အလားတူ ျပသနာရွိေနသည္။
ပင္လံုစာခ်ဳပ္ျပသနာလား၊ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပသနာလား။
စာေရးသူ၏အျမင္မွာ ပင္လံုစာခ်ဳပ္သည္ ျပသနာမရွိ။ တိုင္းရင္းသားမ်ားလိုလားသည့္ ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရး၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အခြင့္အေရးမ်ား ပါရွိေနၿပီးျဖစ္သည္။ မူအားျဖင့္ ဤမွ်ေလာက္ဆိုရေလာက္ၿပီ။ အႏွစ္သာရအရ ျပည့္စံုေလာက္ ၿပီ။ ျပသနာမွာ စာခ်ဳပ္ပါ အႏွစ္သာရကို အေကာင္အထည္ေဖၚႏိုင္ေရးအတြက္ ေရးဆြဲျပဌာန္းခဲ့သည့္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမ်ားျဖစ္သည္။
၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒတြင္ ၃၅% ခန္႔ျပသနာရွိခဲ့သည္။ ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒတြင္ ၇၀% ခန္႔ ျပသနာရွိခဲ့သည္။ လက္ရွိ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒတြင္ ၁၀၀% ျပသနာရွိေနၿပီ။ သို႔ျဖစ္၍ ေဆြးေႏြးရမည့္ကိစၥမွာ ၁၉၄၇ ပင္လံုစာခ်ဳပ္၏ အႏွစ္သာရ ကို ေဖၚေဆာင္ႏိုင္ေရးအတြက္ မည္သည့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုကို တည္ေဆာက္သင့္သနည္းဟူ၍ သာျဖစ္သည္။
စစ္အစိုးရက်င္းပေပးမည့္ ပင္လံုကဲ့သို႔အလားတူညီလာခံ သို႔မဟုတ္ တိုင္းရင္းသားညီလာခံကို မည္သို႔ ႐ႈျမင္သင့္သနည္း။
တိုင္းရင္းသားအင္အားစုမ်ား ဆက္လက္ေတာင္းဆိုပါက ဦးသိန္းစိန္အစိုးရသည္ အားလံုးပါ၀င္ခြင့္ရမည့္ ပင္လံုကဲ့သို႔ အလားတူ ညီလာခံမ်ိဳးမုခ်က်င္းပေပးပါမည္။ ေဗဒင္ေမးလွ်င္ ဆန္ကုန္ပါမည္။ မယံုမရွိပါႏွင့္။ စစ္အစိုးရက အတုအေယာင္ အမ်ိဳးသား ညီလာခံကုိ က်င္းပခဲ့ဘူးၿပီ။ လက္ရွိသမၼတ ဦးသိန္းစိန္မွာ ဤကိစၥ၌အကြ်မ္းက်င္ဆံုးျဖစ္သည္။ သူကိုယ္တိုင္ က်င္းပေရးေကာ္မတီ ဥကၠဌ လုပ္ခဲ့သည္။ ပင္လံုကဲ့သို႔ အလားတူညီလာခံ ဟူသည္တြင္လည္း ဟိုအဖြဲ႔၊ သည္အဖြဲ႔အဖြဲ႔ေပါင္းစံုကိုဖိတ္၊ အစိုးရက ေပးကမ္းေထာက္ပံ့ လက္သပ္ေမြးထားေသာ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ အမည္ခံထားသည့္ ပုဂၢိဳလ္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ဖိတ္ကာအုတ္အေရာေရာ ေက်ာက္အေရာေရာ ညီလာခံႀကီးတစ္ခုေပၚ လာပါဦးမည္။ စစ္မွန္သည့္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားက ကန္႔ကြက္ဦးေတာ့၊ မည္သူတက္သင့္သည္၊ မည္သူ မတက္သင့္ ျငင္းခံုေဆြးေႏြးေနသည္ကပင္ တစ္ႏွစ္ခန္႔ၾကာသြားႏိုင္သည္။
အတုအေယာင္ အမ်ိဳးသားညီလာခံ က်င္းပခဲ့ရာ၌ (၁၅)ႏွစ္ၾကာခဲ့သည္။ အခ်ိန္ဆြဲရာ၌ အေတြ႔အႀကံဳအင္မတန္ ႀကီးမားေသာ သမၼတဦးသိန္းစိန္က ဒုတိယပင္လံုညီလာခံကို ေခါင္းေဆာင္က်င္းပလွ်င္ ႏွစ္ေပါင္း (၃၀) ခန္႔ ၾကာပါဦးမည္။ လက္ရွိတိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ အမ်ားစုႀကီးမွာ အသက္ ၆၀ ႏွစ္ အထက္ရွိေနၾကၿပီ။ ညီလာခံၿပီးသည့္ အခ်ိန္၌မည္သူမွ် အသက္ရွိေတာ့မည္ မထင္ပါ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လည္း ထိုအထဲတြင္ပါသြားပါမည္။ စာေရးသူလည္း က်န္မည္မဟုတ္ပါ။ သခၤါရေနာက္ သို႔လိုက္ၾကရပါမည္။ ညီလာခံႀကီးမွာ ဘာတစ္ခုမွ ေရေရရာရာမခ်မွတ္ႏုိင္ဘဲ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ အဆင့္ဆင့္ လက္၀ယ္ သို႔စစ္အာဏာရွင္စနစ္ အေမြ၊ တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ကင္းမဲ့သည့္အေမြဆိုးမ်ားကိုသာ ခ်န္ထားရစ္ႏိုင္ဖုိ႔ ေသခ်ာသေလာက္ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ညီလာခံလမ္းေၾကာင္းကို လံုး၀ပင္မလိုက္သင့္ပါ။
ဖြဲ႔စည္းပံုျပသနာကို ဖြဲ႕စည္းပံုႏွင့္ ရွင္း။
တိုင္းရင္းသားေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႔အစည္းအမ်ားစုႀကီး၏ ရပ္တည္ခ်က္မွာရွင္းသည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ တိုင္းရင္းသားမ်ားလိုလားသည့္ တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ မရႏိုင္ဟူ၍ျဖစ္သည္။ ၂၀၀၈ ဥပေဒသည္ လူထုရင္ဆိုင္ႀကံဳေတြ႔ေနရေသာ မည္သည့္ ျပသနာႀကီးကိုမွ် မရွင္းႏိုင္။ အျခားအေရးႀကီးသည္မ်ားကို ထားပါဦး။ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ စပ္လွ်ဥ္း၍ တစ္ခ်က္တည္းေထာက္ျပပါမည္။ တိုင္းရင္းသားတပ္မ်ား၏ တည္ရွိမႈကို ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုသည္ လံုး၀မရွင္းႏိုင္။ ဖြဲ႔စည္းပံုကတျခား၊ ပကတိ တည္ရွိေနေသာ အေနအထားမ်ားက တလြဲျဖစ္ေနသည္။ ၂၀၀၈ ဥပေဒအရ တည္ရွိေနသည့္ တိုင္းျပည္အေဆာက္အအံုမ်ားသည္ စစ္အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယား လည္ပတ္ေရးအတြက္သာ ေထာက္ကူထားၿပီး လူထုအခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ မည္သို႔မွ်မျပဳ။ ၂၀၀၈ ကိုအေျချပဳ၍ မတရားဥပေဒမ်ားသာ ေတာက္ေလွ်ာက္ ထြက္ေပၚေနသည္။ ယခင္က တည္ရွိခဲ့ေသာ မည္သည့္ မတရားဥပေဒကိုမွ် ႐ုပ္သိမ္းႏိုင္ျခင္းမရွိ။
တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔အစည္းမ်ားအား ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ ဟူသည္မ်ားႏွင့္ အခ်ိန္ဆြဲထား၊ ပင္လံုႏွင့္ အလားတူေသာ ညီလာခံ၊ တိုင္းရင္းသားညီလာခံ၊ ဟုိညီလာခံ သည္ညီလာခံ ဆိုသည္မ်ား က်င္းပေပးၿပီး ႏွစ္ေပါင္း (၃၀)ခန္႔ ေမွ်ာ္ထားစဥ္တြင္ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒသည္ အလံထူေနမည္။ ေအာင္ပြဲဆင္ေနမည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေပၚ အေျခခံလွ်က္ ေရြးေကာက္ပြဲတစ္ခုၿပီးတစ္ခုက်င္းပေနမည္။ ဤသည္မွာ စစ္အစိုးရဖန္တည္းေနေသာ လမ္းျပေျမပံုေနာက္တခုျဖစ္သည္။ ဤလမ္းျပေျမပံုအတိုင္းသြားလွ်င္ ထာ၀ရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရမည္ဟုလည္း ေၾကြးေၾကာ္ေနၾကသည္။
တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြး၍ရရွိသည့္ရလာဒ္မ်ားအား လႊတ္ေတာ္တင္ေပးပါမည္၊ အတည္ျပဳရံုပါဘဲဟူ၍ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ေခ်ာ့ျမဴေခၚေဆာင္လွ်က္ရွိသည္။ မည္မွ်ပင္ႏွစ္ေပါင္းၾကာေအာင္ ေဆြးေႏြးသည္ျဖစ္ေစ၊ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေဘာင္အတြင္းမွာသာ လမ္းဆံုးသြားေစရန္ျဖစ္သည္။ စစ္အာဏာရွင္ေဟာင္း သစ္မ်ားမွာ ႏိုင္ငံေရးအရလူထုကို လွည့္ျဖားခဲ့သည့္ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားေနၾကၿပီ။ ပရိယာယ္ေ၀၀ုဒ္မ်ားလွသည္။ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ လမ္းေၾကာင္းမွားကို ေယာင္မွားေလွ်ာက္မိလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုတစ္ရပ္လံုး ေနာက္ထပ္မ်ိဳးဆက္ေပါင္းမ်ားစြာ ခ်ီ၍နစ္နာပါဦးမည္။
ယင္းကို ျဖတ္ေက်ာ္ရန္မွာ နည္းလမ္းတစ္ခုတည္းသာရွိသည္ဟု စာေရးသူယူဆသည္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ႏုိ၀ဘၤလာ ၂ ရက္ ေန႔တြင္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠဌ သူရဦးေရႊမန္းက တိုင္းရင္းသားမ်ားလိုလားသည့္ ဖက္ဒရယ္ဥပေဒျပဳစုရန္ သေဘာတူေၾကာင္း ေျပာၾကားသြားခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ား စုေပါင္းကာ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ကထဲက စတင္ေရးဆြဲခဲ့ၿပီး ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တြင္ ပထမမူၾကမ္းအျဖစ္ အတည္ျပဳထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း)ရွိသည္။ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ယင္းမူၾကမ္းကို စတင္ေဆြးေႏြးသည္မွာ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ပါမည္။
စာေရးသူသည္ ဖက္ဒရယ္ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း) ေရးဆြဲေရးႏွင့္ ညီနိုင္းမႈေကာ္မတီ (FCDCC)က ျပဳစုထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (ပထမမူႀကမ္း) စာအုပ္ကေလးအား ျပည္တြင္းမွ မီဒီယာသမားအမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးအား မၾကာေသးမီက ထုတ္ျပခဲ့သည္။ သူမသည္ အံ့ၾသတႀကီးႏွင့္ ဟိုလွန္သည္လွန္ အၾကမ္းဖ်င္းဖတ္ ၾကည့္ရံုသာမက တန္ဘိုးထားမႈကို ျပသည့္အေနျဖင့္ စာအုပ္ကေလးအား နမ္း႐ႈံ႕ခဲ့သည္။ ျပည္တြင္းလူထုႀကီးသည္ စစ္မွန္သည့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ငတ္မြတ္ေနခဲ့သည္မွာ ဆယ္စုႏွစ္ငါးစုရွိခဲ့ပဲၿပီ။
ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ မည္သည့္ အင္အားစုမ်ား ပါသင့္သနည္း။
ကုလသမဂၢကပင္ သေဘာတူခ်မွတ္ေပးထားသည့္ သံုးပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးပြဲရွိပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ယင္းမွာလက္ေတြ႔ အေျခအေနကို မထင္ဟပ္ေတာ့ပါ။ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳသည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္မွာ လႊတ္ေတာ္အတြင္း၀င္ေရာက္သြားခဲ့ၿပီ။ သို႔ျဖစ္၍ တပြင့္ျပဳတ္သြားၿပီး ႏွစ္ပြင့္သာက်န္သည္ဟု စာေရးသူယူဆသည္။ ႏွစ္ပြင့္အနက္ တစ္ပြင့္မွာ ယူအင္န္အက္ဖ္စီ ဦးေဆာင္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ျပင္ပရွိ စစ္မွန္သည့္တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားပါ ကိုယ္စားျပဳပါ၀င္ခြင့္ရေစမည့္ တိုင္းရင္းသားအင္အားစုမ်ား ျဖစ္မည္။ က်န္တစ္ပြင့္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ သူရဦးေရႊမန္းတို႔ေခါင္းေဆာင္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္မ်ား ျဖစ္ပါမည္။
အသင့္ေရးဆြဲၿပီးျဖစ္သည့္ ဖက္ဒရယ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမူႀကမ္းအေပၚ ယင္းႏွစ္ပြင့္ ထိုင္ေဆြးေႏြးခြင့္ရလွ်င္ တစ္ႏွစ္ထက္ပိုၿပီး မၾကာနိုင္ပါ။ ႀကိဳက္သလိုျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ၿပီးေနာက္ ကုလသမဂၢ၏ ႀကီးၾကပ္မႈကို ေတာင္းခံကာ ျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူပြဲမ်ားကို ေနာက္ထပ္တစ္ႏွစ္အတြင္းၿပီးေအာင္လုပ္ႏိုင္ပါသည္။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအသစ္အေပၚ အေျချပဳ၍ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို က်င္းပႏိုင္ပါမည္။ တခုခုကို အေသအခ်ာဦးတည္ေတာင္းဆို တိုက္ပြဲ၀င္ျခင္းမရွိလွ်င္ ၂၀၁၅ ေရာက္သည့္အခ်ိန္အထိ ဘာတခုမွ် ေရေရာရာရာမရွိဘဲ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုေၾကာရိုးမ်ားအတိုင္း ဆက္လက္စီးေမ်ာသြားမည္ကို စိုးရိမ္မိပါသည္။
ဖက္ဒရယ္ဖြဲ႔စည္းပံုမူၾကမ္းတြင္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးေဆာင္သည့္ ပါလီမန္စနစ္ကို က်င့္သံုးထားေသာ္လည္း သမၼတသည္ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒမွာကဲ့သို႔မဟုတ္ သတ္မွတ္ထားသည့္ အခြင့္အာဏာ ရွိေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ ႏိုင္ငံေရးအာဏာ ရယူရန္ဆႏၵရွိေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ဖြဲ႔စည္းပံုသစ္ႏွင့္ အညီ တေနရာယူထားၿပီး အျခားတေနရာမွာ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္တဦးဦး ယူထားျခင္းျဖင့္ လွပေသာႏိုင္ငံေရးရွဳခင္းတစ္ခုေပၚလာႏိုင္ပါမည္။ တပ္မေတာ္မွာမူ ဘားတိုက္ျပန္သင့္သည့္ အခ်ိန္ထက္ပိုလြန္ေနပါၿပီ။ စစ္တပ္က ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ႏိုင္ငံေရးအာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားၿပီး ေနာက္ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ၏ အခ်မ္းသာဆံုးႏုိင္ငံစာရင္း၀င္အျဖစ္မွ ကမာၻ႔အဆင္းရဲဆံုးႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံ ဘ၀သို႔က်ေရာက္သြားခဲ့ရၿပီ။ လူထုကိုထားပါဦး။ တပ္ေအာက္ေျခထုမ်ားကိုပင္ ထမင္းနပ္မွန္ေအာင္ မေၾကြးႏိုင္ေတာ့။ စစ္တပ္က ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ပတ္သက္မႈမွာ ေတာ္ေလာက္ၿပီျဖစ္သည္။
ေကအိုင္အို၏ ခုခံစစ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲ
ေကအိုင္အို၊ ေကအုိင္ေအသည္ ၁၇ ႏွစ္တာ အပစ္ရပ္ခဲ့သည့္ အေတြ႔အႀကံဳရွိခဲ့ၿပီ။ ကခ်င္ျပည္နယ္ လူထုအတြက္ေရာ ျပည္ေထာင္စု တစ္ခုလံုးအတြက္ပါ မည္သည့္ ႏုိင္ငံေရးအခြင့္အေရးမွ်မရခဲ့။ သို႔ျဖစ္၍ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ စပ္လွ်ဥ္းသည့္ ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲ ေျခေျချမစ္ျမစ္ အာမခံခ်က္မရွိဘဲ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္မထိုးႏိုင္ဟု တင္းခံကာတိုက္ပြဲ၀င္ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း စာေရးသူနားလည္သည္။ ၄င္း ထမ္းထားရသည့္ ႏိုင္ငံေရးတာ၀န္မွာ ႀကီးမားလွသည္။ ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ စစ္ေရးအႏၱရာယ္မွာ ေၾကာက္ဖြယ္ေကာင္းလွသည္။ ဤသည္ကို တန္ဘိုးထားဖုိ႔ လိုပါမည္။
အထူးသျဖင့္ " One for all, All for one " တစ္ေယာက္ထိရင္ မခံဘဲအားလံုး၀ိုင္းခ်ၾကမယ္ဟူေသာ ေၾကြးေၾကာ္သံကို စာလံုးအႀကီးဆံုးမ်ားျဖင့္ ေရးသားလႊင့္ထူကာ အစည္းအေ၀းႀကီးမ်ားက်င္းပေလ့ရွိသည့္ တိုင္းရင္းသားတပ္ေပါင္းစုႀကီး ျဖစ္ေသာ ယူအင္န္အက္စီသည္ ေကအိုင္အို အသဲအသန္ခံေနရေသာ္လည္း ထုတ္ျပန္ခ်က္ထုတ္သည့္အဆင့္မွ မပို၊ မည္သည့္လက္ေတြ႔တုန္႔ျပန္မႈမွ် မရွိေသးသည္မွာ ၀မ္းနည္းဘြယ္ျဖစ္သည္။  ARAKAN TIMES